به دیار دیاری (*سوختیوک*)خوش امایتون

به وبلاگ روستای(صید کریم)بخش طرهان خوش امدید. جدید ترین اخبار کوهدشت و طرهان در*سوختیوک*

به دیار دیاری (*سوختیوک*)خوش امایتون

به وبلاگ روستای(صید کریم)بخش طرهان خوش امدید. جدید ترین اخبار کوهدشت و طرهان در*سوختیوک*

به دیار دیاری (*سوختیوک*)خوش امایتون

*سوختیوک *نام دره ای بسیار زیبا در بخش طرهان روستای(صیدکریم)در دل کوه نسار در فاصله۴۵کیلومتری شهر کوهدشت میباشد*

کلمات کلیدی

عموهای فیتیله ای

تاسیس سایت سوختیوک

دختر ایتالیایی خواهان ازدواج با احمدی نژاد

پست اینستاگرامی پرستو صالحی درباره عموهای فیتیله‌ای

فروش کلیه برای شیر خشک

تنبیه روسیه به ترکیه

تفاوت طرز نشستن پوتین در مقابل رهبری با دیگران

ممنوعیت تردد خودروهای سنگین

یادواره شهدای بسیج جامعه پزشکی شهرستان کوهدشت

پوتین یکی از قدیمی‌ترین قرآن‌های خطی را به رهبر انقلاب تقدیم کرد

جملات زیبای رهبر در مورد بسیج

جلسه ستاد اربعین شهرستان کوهدشت برگزار شد

اینترنت رایگان همراه اول برای اربعین

هشدار هوا شناسی لرستان

گریه پدر سوری مقابل فرزندش

ثبت‌نام 16 هزار و 500 لرستانی برای پیاده‌روی اربعین

طالب نعمت‌پور از کشتی خداحافظی کرد

بازدید ملکشاهی از مناطق سیل زده بخش کوهنانی و زیر تنگ

حمله تروریستی به فرانسه

هواپیمای شخصی تتلو

دل نوشتهای پروز پرستویی

برای

پرایدرکورد فروش دردنیاراشکست

نینجاهای داعش

یکمین سالگرد مرتضی پاشایی

پشت صحنه فیتیلع

عذر خواهی عموهای فیتیله ای

پاسخ روحانه به کشف حجاب

پایان ممنوع التصویری بازیگر زن معروف

دستگیری ۹۹نفز در ۱۵روز گذشته در کوهدشت

بایگانی

شبکه افلاک و برنامه ای به تمسخر گرفتن قوم اصیل (لر)

چهارشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۰۸ ب.ظ

*سوختیوک*به نقل از  مهدی رضاپور / میرملاس : 

رسانه در تمام جوامع امروزی از مهم‌ترین کانال‌های انتقال و اشاعه فرهنگ محسوب می‌شوند. به عبارتی با توجه به گستردگی مرزهای جغرافیایی‌، یکی از مهم‌ترین وسایل برای انتقال و تبادل فرهنگ و داشته‌های یک منطقه به دیگر مناطق، را رسانه‌ها به عهده دارند.


در میان رسانه‌ها هم امروز رسانه‌های تصویری به علت جامعه هدف زیادی که دارند، فراگیرترین رسانه محسوب می‌شوند. رسانه‌های تصویری همچنین به عنوان بنگاه‌های بزرگ اطلاع‌رسانی در تمام جوامع بشری به شمار می‌روند و اگر این رسانه‌ها در راستای ترویج فرهنگ درست آن منطقه قدم بردارند بزرگ‌ترین خدمات را برای آن دیار به ارمغان آورده‌اند و در نقطه مقابل هم اگر رسانه‌ها عملکرد مناسبی از خود به جای نگذارند ضربات جبران‌ناپذیری به لحاظ فرهنگی و اجتماعی به منطقه‌ی خود زده‌اند.

صدا و سیمای مرکز لرستان این روزها به عنوان فراگیرترین رسانه‌ی استانی که عمده‌ترین مخاطبان را در برابر خود می‌بیند متاسفانه جامعه هدف را گم کرده است و بیش‌تر به جای این که در راستای اعتلای فرهنگ لرستان و قوم لر قدم بردارد در ضربه زدن به این فرهنگ غنی و معرفی چهره بسیار بدی از قوم لر گوی سبقت را از تمام تخریب‌گران ربوده است.

برنامه‌ای که این روزها به عنوان «‌ایچه لرسونه» در شبکه افلاک لرستان پخش می‌شود در بخش نمایشی خود، مهم‌ترین اقدامات را در راستای تخریب قومیت لر بر عهده گرفته است و واکنش‌های کم و بیشی که طی یکی دو روز گذشته از سوی برخی دوستان و نزدیکان پایتخت‌نشین شده، گویای این مسئله است.

در یکی از آخرین برنامه‌های «ایچه لرسونه» و در قسمت نمایش این برنامه حرکات نامناسبی در راستای تخریب فرهنگ قوم لر به کار برده شد که هر ببیننده‌ی دلسوزی را دچار بهت و حیرت کرد. همان طور که همه می‌دانیم این روزها در سراسر کشور موج فرهنگی جلوگیری از ارسال جوک‌های قومیتی ایجاد شده است و حتی این مسئله به مجلس شورای اسلامی هم کشیده شده است، اما با توجه به این اقدامات مطلوب فرهنگی، متاسفانه دستگاه فرهنگی و فرهنگ‌ساز سیمای مرکز لرستان به شدت در حال تخریب و انفعال قومیتی است.

امروزه هر کسی به راحتی می‌داند و حتی دیده است که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در دوردست‌ترین روستاهای استان لرستان هم به لطف وجود سیستم برق و مخابرات، روستاییان از بهترین امکانات تصویری و مخابراتی از جمله تلویزیون موبایل برخوردارند، اما همان طور که گفته شد در یکی از آخرین برنامه‌های «ایچه لرسونه» و در قسمت نمایشی آن، روستاییان لرستان را مردمی معرفی کردند که به هیچ عنوان با تکنولوژیی به نام موبایل و حتی شارژر موبایل هم آشنایی ندارند و در گفتگوی محاوره‌ای که بین دو تن از کارکترهای این برنامه صورت گرفت، شارژر موبایل را به عنوان یک شیء عجیب و غریب به اعضای خانواده نشان می‌داد و خانواده روستایی با حالتی بسیار متعجب از همدیگر می‌پرسیدند که این شیء چیست و چه کارایی دارد؟!

 ناگفته نماند این حرکات با بیش‌ترین حالات تمسخر و تخریب صورت می‌گرفت که دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد. واقعاً کیست که نداند امروزه حتی عشایر کوچ‌رو و غیر یک‌جا‌نشین نیز بعضاً از جدیدترین مدل‌های گوشی موبایل استفاده می‌کنند. آیا گیرنده‌های ماهوراه‌ای در هیچ روستایی از لرستان وجود ندارد؟ اگر جواب مثبت است پس دیگر این سیاه بازی‌ها برای تمسخر و تحریب فرهنگ قوم لر به چه علت است؟ آیا شاد کردن و خندان مردم به هر قیمتی صحیح است؟

سوال بنده از تهیه‌کننده و دست‌اندرکاران برنامه «ایچه لرسونه» این است که آیا واقعاً ایچه لرسونه؟ یعنی لرستان این‌ طوری است که شما آن را ساخته‌اید و نشان می‌دهید. آیا این‌جا لرستانی است که هیچ کس از روستاییانش خبر از موبایل و شارژر موبایل ندارند؟!

به هر صورت از مدیرکل محترم صدا و سیمای مرکز لرستان انتظار جدی می‌رود با توجه به این که رسانه‌های تصویری در خط مقدم تبادل و اشاعه‌ی فرهنگی منطقه لرستان قرار دارد نگاه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشند و از تهیه کنندگان خوش‌فکر و نویسندگان امروزی‌تر و آشنا به مبادی اصولی سیما و تلویزیون استفاده کنند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۸
امیر علی

قوم لر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی